• 0652 065 021
  • info@edusparx.nl

Training “Toetsen met Moodle”

Training “Toetsen met Moodle”

  • Hoe bepaal ik handig het instapniveau van mijn leerlingen?
  • Hoe kan ik slim formatief toetsen?
  • Op welke manier geef ik adequate feedback aan de leerling? 
    Hoe organiseer ik interactief werken?
  • Krijgt elke leerling dezelfde toets of wordt deze at random gegenereerd uit een toetsbank?
  • Kan dat: voor mijn vak adaptief verdiepend, herhalend of extra materiaal aanbieden?
  • Hoe zet ik ‘digitaal toetsen’ veilig in tijdens mijn les?
  • Uit welke vraagtypes kan ik kiezen
  • Hoe doe je dat: toetsen thuis & spieken?
  • Kun je de antwoorden door elkaar husselen?

In het kort

In deze training wordt ingegaan op de uitgebreide mogelijkheden rond het maken, afnemen en verwerken van digitale toetsen binnen Moodle. Alle relevante vraagvormen komen aan bod, net als de interessante instellingen die de toets-optie van Moodle rijk is.

Na afloop van deze training is de docent in staat om zelf digitale toetsen te maken, veilig af te nemen, te verwerken en vervolgacties daarop klaar te zetten.

Door wie?

Kees Koopman is inspirator Onderwijs & ICT, docent in het VO en Moodle-specialist.

Inhoud

We storten ons op de mogelijkheden die Moodle biedt als het gaat om digitaal toetsen. Welke vraagtypes zijn er allemaal, hoe maak je vragen, hoe deel je dat handig in en hoe organiseer je feedback per vraag?

Losse vragen zijn nog geen toets. Daarom is de volgende stap het samenstellen van een digitale toets met vaste en willekeurige vragen: wat is wijs en hoe doe je dit slim?

We ontdekken hoe je handig een digitale toets afneemt, hoe je dezelfde toets klaar zet voor verschillende klassen en collega’s en bovenal ook hoe je een veilige digitale  toetsomgeving creëert (geen internettoegang, alleen de toets op het scherm, dat soort dingen).

Als laatste spreken we met elkaar over de mogelijkheden van vervolgacties. Bij welk cijfer ben je geslaagd, wat krijg je aangeboden als je …% scoort op een schaal van 0 tot 10, hoe houdt een leerling overzicht over zijn voortgang etc. etc. Hier stel je in dat de ene leerling herhalingsstof krijgt aangeboden, de ander verdiepingsstof en weer ’n ander extra materiaal mag verwerken.

Zelf aan de slag

Elke uitleg mondt uit in eigen activiteit. De bedoeling is, dat jij deze dag digitale vragen maakt, minstens één toets samenstelt en deze klaarzet voor jouw leerlingen. Tussendoor is er ‘hulp op maat’ en help je ook elkaar. Het eindproduct is -minstens- een kant & klare digitale toets.

Daarom is het belangrijk dat jij ’n verzameling vragen meeneemt naar deze training. En dan graag vragen die de computer kan nakijken: meerkeuzevragen, zet op de juiste volgorde-vragen, koppelvragen etc.
Als je goed voorbereid aan de slag wilt, dan heb je per opgave:

  • de vraag
  • het goede antwoord en ’n aantal afleiders (bij meerkeuzevragen)
  • mogelijke hints om de leerling die vastloopt verder te helpen
  • feedback per vraag

Facts

Datum in overleg
Plaats Online
Tijd 09.00 – 12.00 uur
Doelgroep Docenten vmbo, havo, vwo | Trainers | Opleiders
Kosten €275,= per persoon
Voorkennis Basiskennis Moodle
Product Na afloop van deze training is de docent in staat om zelf digitale toetsen te maken, veilig af te nemen, te verwerken en vervolgacties daarop klaar te zetten.

Opgeven

Volgt.